Nie stresuj się w ciąży, czyli jak zdrowo się relaksować?

Każdy z nas potrzebuje czasu tylko dla siebie i odpoczynku od stresów, które nękają nas na co dzień, szczególnie gdy  niepokój i zdenerwowanie może odbijać się nie tylko na naszym zdrowiu, ale także na zdrowiu dziecka. W ciąży jesteśmy szczególnie narażone na uleganie depresji i apatii, ze względu na hormony, które w tym okresie szaleją w naszym organizmie.  Dlatego pozytywne nastawienie i podejmowanie walki ze stresem jest w tym czasie szczególnie ważne.

Oto kilka sprawdzonych pomysłów na zdrowy relaks w ciąży:

Naucz się technik relaksacyjnych:

Wiele technik relaksacyjnych można nauczyć się w internecie. Szczególnie polecam ćwiczenia oddechowe, które opierają się na oddechu przeponowym, a ten na pewno przyda nam się przy porodzie. Poza tym, pierwszą rzeczą, którą robimy w stresującej sytuacji jest przyspieszenie oddechu, lub w ogóle jego wstrzymywanie. Dlatego też przywrócenie normalnego, pełnego oddechu powinno przynieść ulgę i uspokoić myśli. Więcej o technikach relaksacyjnych, poczytać można np. tutaj: Wybrane techniki relaksacyjne. Polecam również technikę, polegającą na rozluźnianiu napiętych mięśni.

person-1281607_1920.jpg

Zapisz się na gimnastykę dla ciężarnych

Taka gimnastyka wbrew pozorom nie musi być nudna. Oczywiście, mamy pewne ograniczenia wynikające z odmiennego stanu, więc oczywiście nie możemy się już forsować na siłowni, ani pozwalać sobie na wyczerpujące treningi fitnessowe. Możemy jednak wykonywać różne ćwiczenia na piłce i zmęczyć porządnie ręce i nogi, a takie fizyczne zmęczenie to najlepszy sposób na zrelaksowanie psychiki.

exercise-ball-486386_1920.jpg

Dla osób z Krakowa mogę polecić kluby:

Szkoła Rodzenia Picolino

Lejdis fitness club

Obydwa kluby uwzględniają karty Multisport.

 

Chodź na basen

Do tego jak duży wpływ ma basen na nasze zdrowie nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Poza tym, że pływanie ma zbawienny wpływ na obolały w ciąży kręgosłup, to wzmacniamy mięśnie, które teraz przeżywają okres wzmożonej aktywności ze względu na spory (nie ma co ukrywać:)) przyrost wagi.

pool-1318072_1920.jpg

Wyjdź na spacer

W ciąży z reguły mamy więcej czasu wolnego, ale nawet jeśli tak nie jest, warto znaleźć go choć trochę, żeby pozwolić sobie na relaksujący spacer na łonie natury. Pogoda za oknem też do tego zachęca. Spacer to również sport, który przynosi wiele korzyści dla naszego organizmu, choć zwykle w ogóle nie czujemy, że go uprawiamy. Jeśli tylko nie wybierzemy sobie trasy wzdłuż ruchliwych ulic, lub zabudowanych osiedli, tylko postawimy na zielone tereny, z pewnością będzie to też wspaniały relaks dla naszej psychiki.

IMAG2078.jpg

 

Słuchaj muzyki relaksacyjnej

Nie ma nic gorszego niż relaksacyjna muzyka i zadania wymagające od nas aktywności fizycznej lub umysłowej. Z jednej strony się relaksujemy, z drugiej mobilizujemy do działania. I efekt zwykle też jest marny. Dlatego nie polecam słuchania muzyki relaksacyjnej do sprzątania albo gotowania. Lepiej znaleźć choćby 15 minut w ciągu dnia, w których jesteśmy w stanie położyć się w wygodnej pozycji i wsłuchać w muzykę. Myślę, że da to lepsze efekty dla naszej psychiki, niż nawet dwugodzinna sesja, towarzysząca ciągłym aktywnościom.

acoustic-guitar-407214_1920.jpg

Na youtubie można znaleźć wiele propozycji muzyki relaksacyjnej dla ciężarnych. Ja szczególnie polecam te:

Mozart i Relaks dla kobiet w ciąży

Wzbogacaj swoją wiedzę o macierzyństwie

Nie ma co się oszukiwać – zwykle to, czego najbardziej boimy się w ciąży ma związek z porodem i macierzyństwem. Boimy się o nasze dziecko, o ból porodowe i o to, jak sprawdzimy się w roli matki. A chyba nie ma lepszego sposobu na to, by pozbyć się strachu, niż poprzez walkę z nim sensownymi i konkretnymi argumentami. Z książek nie nauczymy się macierzyństwa, ale możemy poczuć się pewniej, mając szerszą wiedzę w tematach, które spędzają nam sen z powiek.

blur-1283865_1920

O książkach, które mnie inspirują i dają do myślenia, opowiem w osobnym wpisie.

 

Skorzystaj z seansów relaksacyjnych w grocie solnej

Grota solna pozwala nie tylko zrelaksować się przy muzyce, złożonej z odgłosów natury  (śpiew ptaków, szum morza), ale także poprawia kondycję naszego zdrowia. Szczególnie cenne jest to w przypadku osób mających problemy z tarczycą, ze względu na dużą zawartość jodu w powietrzu. W Krakowie polecam Grotę Solną przy ul. Długiej. Wejście z Multisportem jest bezpłatne.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Wysypiaj się!

Ten punkt wydaje się być strasznie banalny. A jednak umieszczam go tutaj, ponieważ wielokrotnie doświadczyłam wpływu niewyspania na odporność na stres. Okazuje się, że gdy mało śpimy, jesteśmy rozdrażnieni i często rzeczy, które normalnie moglibyśmy zignorować, przysparzają nam sporych zmartwień i niepokoju. Nie można też zapominać o tym, że w ciąży mamy większe zapotrzebowanie na sen i fakt, że nawet 8 godzin czasem nie wystarcza, nie powinien nikogo dziwić. Świetnym rozwiązaniem są też popołudniowe drzemki, które pozwalają zregenerować siły po pierwszej połowie dnia.

sleep-1209288_1920.jpg

 

Zafunduj sobie domowe SPA

Nie musi to być nic wielkiego. Wystarczy, że znajdziesz 15 minut. Namocz stopy w wodzie z solą i zrób sobie aromatyczny peeling połączony z masażem stóp (chyba, że ktoś może to zrobić za Ciebie:)).  Zmęczone i często opuchnięte stopy z pewnością będą Ci za to wdzięczne 🙂 Możesz też zrobić sobie maseczkę na twarz i włosy. Chłodny prysznic z peelingiem całego ciała z pewnością zrelaksuje Twoją skórę.

foot-bath-650874_1920.jpg

Planuj i zapisuj

Problemy z koncentracją w ciąży są czymś zupełnie normalnym, jednak nie raz mogą stać się przyczyną sporego stresu. Aby tego uniknąć, zapisuj wszystko co masz do zrobienia i o czym musisz pamiętać. Korzystaj z aplikacji dla kobiet w ciąży, które przypomną o wizycie u lekarza i planowych badaniach (pisałam o nich tutaj).

Dobrze zaplanowany czas pozwoli Ci nie tylko uniknąć stresu, ale także ułatwi znalezienie wolnych chwil tylko dla siebie.

notebook-428293_1920.jpg

 

 

Podoba Ci się ten post? Jeśli tak, zostaw komentarz lub daj mi like na fb.  To mnie bardzo motywuje i dzięki temu wiem, że to co robię MA SENS!

Dziękuję!